Selecteer een pagina

Communicatie

Heldere boodschap richting jouw klanten

Bedrijven ondervinden concurrentie van vergelijkbare aanbieders. Allemaal vertellen ze hun verhaal aan de doelgroep. Hoe ben je dan nog onderscheidend, steek je boven het maaiveld uit? De strijd om aandacht, waarbij lezers één muisklik verwijderd zijn van andere webpagina’s, maakt een sterke boodschap op jouw bedrijfswebsite nog belangrijker. Zeker in een economie waarin veel diensten vanwege hun abstracte karakter niet voor zich spreken. Deze ontwikkelingen vragen om een heldere kernboodschap.

Teun schrijft neemt deze uitdagingen serieus. Ik schrijf kernboodschappen bedoeld voor op bedrijfswebsites. Zo communiceren ondernemers effectief richting hun doelgroep. Kunnen uitleggen wat je de klant belooft, begint niet bij je eigen product of dienst. Het vertrekpunt vormt de marktbehoefte, zodat jouw doelgroep de meerwaarde van jouw aanbod inziet. Een kritische doelgroep doorziet bovendien een ongefundeerd verhaal. Vandaar dat een scherp oog voor de actualiteit en voor onderbouwing gewenst is. Mijn journalistieke en filosofische bagage zet ik hiervoor in.

In aanvulling op de kernboodschap kun je me inschakelen voor het schrijven van jouw bedrijfsteksten. Ik kan jouw volledige website redigeren of, in overleg met jou, nieuwe teksten schrijven.

Portfolio

Klik op de kopjes voor mijn portfolio items

 

Kernboodschap geschreven voor op de homepage van Door Danny Fotografie.

Jouw moment in beeld

We móeten van alles. De lat ligt hoog. Op het werk, maar ook privé. Wat we meemaken leggen we vast – voor onszelf en voor de rest van de wereld. Het oordeel van de ander telt, net als het heersende schoonheidsideaal. Hoe kunnen we nog zijn wie we zijn, te midden van deze oordelen en eisen? In zo’n wereld groeit de behoefte aan authenticiteit: laten zien wie je werkelijk bent, jezelf zijn. Fotografie helpt bij het vastleggen van belangrijke ‘eigen’ momenten in levens van mensen. Momenten waarop juist jij centraal staat.

Dat is precies de insteek van Door Danny Fotografie. Toen ik een periode veel bezig was met techniek, merkte ik dat ik de band met mijn onderwerp verloor. Ik wilde terug naar de bron, terug naar de gebeurtenissen van mensen in het hier en nu. Nu benut ik het daglicht in plaats van de techniek. Bij het fotograferen van een bruiloft, een pasgeboren kind, een afscheid of een bedrijfsreportage is mijn camera slechts een instrument.

Ter plaatse speel ik in op wat zich aandient. Die aanpak neem ik mee uit de trouwfotografie, waarin je onder alle omstandigheden moet kunnen fotograferen. Dat doe ik vanuit mijn hart, ogen en gevoel. Met aandacht voor jouw wensen en moment.

Jouw moment. Door Danny Fotografie.

Tekst geschreven voor website Starters Succes.

‘In een gesprek van een uur een half jaar tijd besparen’

BERNHEZE –  Doelen stellen, een bijpassende strategie kiezen en de plannen realiseren aan de hand van een businessmodel. Geen eenvoudige opgave voor een startende ondernemer, maar essentieel om resultaat te boeken. Vandaar dat Paul van Workum, coach bij Starters Succes Oss Bernheze, bij zijn begeleiding van starters hierop inzet.

De negen coaches van Starters Succes zijn thuis in alle aspecten van het ondernemerschap én kunnen op eigen terrein de diepte in. Zo is er voor iedere vraag passende hulp beschikbaar. Van Workum, die zelf onderneemt met Smarpshare Nederland en 5Pro Nederland, neemt de capaciteiten van de kandidaat als vertrekpunt bij het maken van de vertaalslag naar doelen. 

Die doelen moeten zich uitkristalliseren. “In het begin zie je vaak veel twijfel en weinig focus. Die focus creëer je door hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Door te constateren dat er maar twee soorten uren zijn, bijvoorbeeld: uren waarin je werkt voor de klant én uren waarin je klanten zoekt. Hoe besteed je die uren zo effectief mogelijk? Gaat die acquisitie je moeizaam af? Dan moet je daarover nadenken en je handelen bijsturen.”

Van Workum ziet waar winst te behalen valt – soms door radicale keuzes. “We kunnen in een gesprek van een uur een half jaar werk besparen. Veel tijd steken in een website, bijvoorbeeld, heeft geen zin als er geen vraag naar je product is.” Ga daarom eerst in gesprek met je doelgroep, weet hij uit eigen ervaring. Zo prikkelt hij zijn gesprekspartner om groot te denken. Van passief geld verdienen tot het uitbesteden van inpakwerk: de ondernemer barst van de ideeën.

Tekst geschreven voor website Starters Succes.

‘Hier kan ik mijn klanten professioneel ontvangen en laagdrempelig nieuwe mensen leren kennen’

“Ik ben Dorinda Hoyer (48) uit Oss. Met mijn werving- en selectiebureau Hoyer Recruitment koppel ik technische talenten aan banen in de sectoren techniek en productie in Oss en omgeving.

Bedrijven staan te springen om technische mensen. Die zijn in deze tijd moeilijk te vinden. Voor mij ligt daar een uitdaging. Aandacht voor zowel klant als kandidaat vind ik het allerbelangrijkste. Met cv’s schuiven, daar houd ik niet van. Ik ga liever op bezoek bij de klant en plan graag een persoonlijk gesprek met de kandidaat op een voor hem of haar aangename locatie. Dit kan bij Bizztopia of bij hotel Van der Valk in de woonomgeving van de kandidaat.

Zo heb ik medewerkers geplaatst bij Meldon, producent van kunststof extrusieprofielen. Ik bezocht het bedrijf om de werknemers te vragen wat voor collega’s ze zoeken. Wat verwachten zij van nieuwe teamleden? Wat is voor hen belangrijk? Die aandacht heb ik ook voor de mensen die ik plaats. Soms werk ik samen met andere zelfstandigen in mijn branche om ze te vinden. Dat ik benaderbaar ben, maakt de zoektocht gemakkelijker. Heb ik de kandidaten gevonden, dan begeleid ik ze in hun traject. Hoe kunnen ze omgaan met feedback van de werkgever? Past de omgeving bij hen? Is er op de werkvloer ruimte voor eigen inbreng?

Laagdrempelig
Ik heb veel baat bij de mogelijkheden die Starters Succes biedt. Voor mij is het een plek waar ik mijn klanten en kandidaten professioneel kan ontvangen en waar ik nieuwe mensen leer kennen. Een goed netwerk is voor mijn baan belangrijk. Ondernemers helpen elkaar verder. Dat kan hier heel laagdrempelig. Je ziet langzaamaan nieuwe samenwerkingen ontstaan. Ik stel me zo voor dat we elkaars krachten in de toekomst nog beter gaan benutten, bijvoorbeeld door teams van verschillende expertises te vormen.

Ook leer ik veel van de gesprekken met de mensen die ik hier ontmoet. Dat is belangrijk, want een ondernemer krijgt veel op zijn bordje: van boekhouding tot en met het bijhouden van je website. Wat ik bijvoorbeeld geleerd heb, is om mijn doelen kleiner te maken en de deadlines eerder te stellen. Niet: ik wil aan het einde van het jaar zoveel klanten. Wel: welke stappen moet ik zetten om deze maand één kandidaat te plaatsen? De bedrijfsbezoeken, bijvoorbeeld bij Looman Salades of De Bakkers Lamers, geven me inspiratie en energie. We mogen trots zijn op deze bevlogen ondernemers.

Senang
Die energie komt van pas bij het ondernemen. Een eigen bedrijf beginnen was voor mij een logische stap. Want nu ik als zelfstandige de technische sector bedien, treed ik in de voetsporen van mijn vader, die elektricien was. In deze omgeving voel ik me senang. Wat ook meetelt, zijn de 11,5 jaar die ik bij uitzendbureau Adecco heb gewerkt: daar is mijn huidige kennis van de sector op gebaseerd. Het ondernemen geeft me de vrijheid om de tijd naar eigen wensen in te vullen. Als je er meer tijd in stopt, haal je er ook meer uit. Maar ik zoek juist naar de balans, waardoor de andere aspecten in mijn leven ook aandacht krijgen.”

Tekstfragmenten afkomstig van de website van Invascon: www.invascon.nl. Deze website heb ik geredigeerd.

Invascon bouwt, beheert en optimaliseert sites en shops
Paul van Schijndel, grondlegger van INVASCON, bouwde in 1996 als tiener zijn eerste website. De kiem voor zijn eigen bedrijf, dat in 2009 het daglicht zag, werd zo gelegd.

De kernwaarden van INVASCON zijn creativiteit, vooruitstrevendheid en resultaatgerichtheid. Deze waarden zijn al jaren leidend bij het helpen van bedrijven met groeien en het behalen van goede online resultaten. Vandaag de dag bestaat INVASCON uit een goed op elkaar ingespeeld team.

Veel kennis en goed gemutst!
We helpen onze klanten stappen te maken. Dat doen we door naar de lange termijn te kijken en met inzet van digitale maatwerkoplossingen die aansluiten op specifieke klantsituaties. Op die manier zorgen we samen met de klant voor online vooruitgang. En dragen we iedere dag een steentje bij aan de digitale community, het internet. Binnen ons vierkoppig team heeft ieder zijn eigen karakter en specialiteiten. Dat maakt het leuk en gezellig! En zo vormen we samen een op elkaar ingespeeld team, dat iedere dag vol goede moed het beste in elkaar naar boven haalt.

Klantcase: een digitale transformatie
Jansen Schilders is van zelfstandig ondernemer zonder personeel uitgegroeid tot een volwaardig schildersbedrijf met veertien man personeel in dienst, gericht op zowel de particuliere als de zakelijke markt. De communicatie en uitstraling van het bedrijf sloten echter niet meer aan bij de doelgroep én bij waar de onderneming inmiddels voor staat. Aan ons de vraag om daar verandering in te brengen.

We organiseerden een dagsessie om de doelgroepen, missie, visie en het verhaal van Jansen Schilders helder te krijgen. Tevens legden we de basis voor de nieuwe website en besloten we de bedrijfsnaam J. Jansen Onderhoudswerken te veranderen in Jansen Schilders.

Het resultaat: een uitgebreide website met daarop de belangrijkste diensten die het bedrijf levert aan klanten in verschillende branches. En: goede contactmogelijkheden, uitleg over de werkwijze van het bedrijf en beelden van reeds opgeleverde projecten.

Tekst geschreven voor website Starters Succes.

Als je alles verkoopt, verkoop je niks’

“Wij zijn Loes Kappen (26) uit Nuland en Olivier Forma (26) uit Amersfoort. We staan aan het roer van Restaurant Clemens in Oss, een informele ontmoetingsplek waar gasten terechtkunnen voor lunch, diner en een borrel. Maar ook voor feesten en partijen.

Toen hij nog bij AccorHotels werkte, werd Olivier betrokken bij het opzetten van een nieuw restaurant. Dat wilde hij nog weleens meemaken, maar dan als zelfstandig ondernemer. Werken aan je eigen succes, direct je plannen uitvoeren: dat sprak hem aan. Loes, die Olivier leerde kennen op de Hoge Hotelschool, was ook voor dit idee te porren. Ze werkte destijds op de HR-afdeling in de horeca en opereerde dus op de achtergrond. Ze kwam erachter dat ze vooral het directe contact met de klant erg leukt vindt.

“We gingen op zoek naar een plek waar we onze nieuwe ideeën uit konden voeren. In Heesch viel een locatie af: we konden direct aan de slag, maar doorgroeimogelijkheden waren er niet. Bij restaurant ’t Putje was dat andersom: meerdere zalen, veel opties én veel werk te verrichten. Deze plek heeft een informele uitstraling. Hier vonden we de balans tussen toegankelijkheid en kwaliteit die we zochten. Deze combinatie is ook waar de markt in Oss om vraagt: een positie tussen het hoog- en laagsegment in.

Omdat we oorspronkelijk niet uit Oss komen, wilden we ons netwerk opbouwen, onze ideeën toetsen en nieuwe kennis opdoen. We laten graag ergens onze gezichten zien. Onderdeel zijn van een gemeenschap vinden we belangrijk. Zo zijn we beland bij Starters Succes en triple O. Bij Starters Succes kregen we hulp van coaches Frenk Sprangers en Bennie van Zandvoort.

Moeilijke keuzes
Bennie hield ons een spiegel voor: ‘Dit is jullie plan. Houden jullie je daar nog wel aan?’ Die kritische blik kwam goed van pas. Je komt als ondernemer soms voor moeilijke keuzes te staan: de klant begint over het tarief van de concurrent. Betekent dit dat de prijzen in onze offertes te hoog zijn? Je staat ergens voor. Daar horen een prijs en een aanpak bij, leerde Bennie ons. Als je teveel meegaat met de klant, lever je misschien iets waar je niet achter staat. Als je alles verkoopt, verkoop je niks, zei hij.

Wat marketing en communicatie betreft, heeft Frenk Sprangers ons gerustgesteld. We twijfelden over onze bedrijfsnaam. De naam ‘’t Putje’ brengt een historie met zich mee. Aan die geschiedenis willen we recht doen. Tegelijkertijd wilden we toch iets nieuws. We werkten destijds al samen met een ander bureau, maar het sparren met Frenk, die over deze kwestie zijn duidelijke opvattingen gaf, gaf ons extra houvast. Ook hielp hij bij het in kaart brengen van wie de gasten van ’t Putje zijn.

Nu is het alweer een jaar geleden dat we zijn gestart. We hebben veel geleerd – alleen al van de verbouwing van het restaurant: een strakke planning aanhouden en met eigen handen meehelpen. We hebben ons bovendien van meet af aan sterk gemaakt voor een goed team, een team dat heel even met lege handen stond toen het rustig was. Dat was erg spannend. Gelukkig zien we nu continuïteit. Wandelaars en fietsers druppelen binnen en online marketing werpt zijn vruchten af.”